//Pilates Lifestyle: Mind & Body

Pilates Lifestyle: Mind & Body

Mind & Body

Jarenlang heb ik mijn body getraind met fitness, aerobics, steps, hardlopen, etc. Heerlijk vond ik het gedachteloos weg zweten van mijn onrust en onzekerheden. Harde muziek, lekker mee springen op de ‘beat’. Mijn halve puberteit heb ik doorgebracht in de sportschool en met name bij de gewichten.
Uiteindelijk begonnen andere dingen mijn dagen te vullen. Ik ging werken, het huis uit en maakte minder tijd vrij voor bewegen. Het duurde even, maar uiteindelijk voelde ik me er niet lekker bij en ging op zoek naar een alternatief. In die tijd (15 jaar geleden) prees Tel sell (nee, ik ken geen schaamte!) een voor mij geheel nieuwe workout aan; Pilates. In no-time strak gewoon voor de buis! De jaren erna (8 om precies te zijn) rolde ik trouw 4-5 keer per week mijn matje uit voor de TV en volgde de aanwijzingen van Mari Winsor nauwkeurig.

De aanwijzingen waren zo specifiek dat diezelfde workout mij keer op keer op een dieper niveau bleef uitdagen. Het verveelde nooit en het heeft mij altijd naast het zweten een bepaalde rust gegeven die ik niet vond bij andere workouts. Waar het precies aan lag kon ik toen niet mijn vinger op leggen. Inmiddels weet ik dat het komt door de mind-body connectie. Mind body bij een authentieke Pilates workout heeft te maken met controle en concentratie. De aanwijzingen op de video waren zo precies dat ik al mijn concentratie nodig had om de oefeningen met controle uit te voeren dat ik geen seconde dacht aan alle taken die ik nog moest doen. Mijn workout werd, naast zweten, een rustpunt in mijn dag.

Eeuwen geleden waren we ervan overtuigd dat veel ziektes te maken hadden met onze psyche. Vaak werd er aangeraden naar zee te gaan of een spa te bezoeken bij allerlei kwalen. Dat raakte rond 1800 naar de achtergrond. We leerden dat bacteriën, hygiëne, gifstoffen e.a. zaken invloed hadden op onze gezondheid. De connectie mind-body raakte naar de achtergrond.
Door de toenemende druk van onze maatschappij kwam er ook veel focus te liggen op presteren. Ziek zijn kan niet en we lopen vaak langer met kwalen door dan goed voor ons is. Onze body en mind raakten steeds verder van elkaar verwijderd.

Er kwam een ommekeer en een grote groep mensen werd aangetrokken door yoga, martial arts, pilates en andere vormen van mind-body workouts. We leren weer hoe ons lichaam werkt, wat alarmbellen zijn en wat ons kalmeert official website. Dit kan grote invloed hebben op onze gezondheid. Het is inmiddels bekend dat stress en het negeren van de signalen die ons lichaam uitzendt ons ziek maken en verouderen. Geen wonder dat met mij miljoenen mensen deze vorm van sport toevoegen aan hun weg naar een gezonde lifestyle!

De ‘beat’ die ik nu gebruik in mijn workouts zijn mijn hartslag en ademhaling. Sinds deze manier van trainen voel ik me na een goede zweetsessie volledig opgefrist, kalm, gefocussed! Iedereen is anders en we zoeken allemaal wat het beste bij onze levensstijl past. Voor mij is Pilates de perfecte workout voor mijn lichaam en geest.

Het focussen op mijn ademhaling en bewegingen hebben mij bewust gemaakt van hoe ik loop, zit, beweeg, overkom… Maar belangrijker nog heeft het me bewust gemaakt van hoe ik me voortbeweeg in de wereld. Door mijn lichaam op deze manier te trainen is mijn geest (en zelfvertrouwen) gegroeid! En dat is een mooie bonus naast mijn gezondheid, energie en sterkere lichaam. Voor mij geen ‘mindless’ sport meer, maar een mind-body workout die zowel mijn lichaam als geest laten (samen)werken.

amber

2018-06-12T18:54:27+00:008 juni 2016|Pilates Lifestyle|