//Pilates Lifestyle: Adem

Pilates Lifestyle: Adem

Adem, het vierde principe van de Pilates methode.

Adem is essentieel in de Pilates methode. Een goede ademhaling geeft energie, ondersteunt de bewegingen, verhoogt circulatie en flexibiliteit en verdiept het krachtcentrum. Een algemene regel is; Adem in als je je lang maakt (extensie) en adem uit wanneer je je klein maakt (flexie). Je haalt altijd diep adem met als focus de uitademing.

Joseph Pilates geloofde sterk dat zonder de juiste ademhaling je niet alle resultaten uit een oefenmethode kunt halen singulair for allergies. Hij stelt in zijn boek ‘Your health’ ; ‘Before any real benefit can be derived from physical exercises, one must first learn how to breathe properly.’
Wat is juist ademhalen? Ademen gaat toch automatisch net als het kloppen van je hart? Ja en nee… Ja, je lichaam haalt automatisch genoeg adem om te kunnen leven en overleven. Er komt voldoende zuurstof in je bloed om goed te kunnen functioneren.
Maar maken we er optimaal gebruik van? Nee. Velen van ons hebben een oppervlakkige ademhaling of ademen niet voldoende lucht uit. Dit veroorzaakt spanning in de bovenrug, schouders en nek. Spieren kunnen hierdoor niet goed ontspannen.

Een goede ademhaling ondersteund de werking van het lichaam en voorziet je van energie en een helder hoofd. Dit alles begint bij het aanleren van hoe je je longen leeg ademt. Joseph Pilates zegt hierover in zijn boek Ýour health’; ‘…learn properly how to fully deflate the lungs in exhaling.’ Met andere woorden; leer hoe je op een goede manier de longen kunt legen.
In de Pilates methode leer je te concentreren op de uitademing. Door dat te ondersteunen met spieren die, bij wijze van spreken, de laatste atoom uit je longen helpen persen, leer je je volledige longinhoud te gebruiken. Na een correcte uitademing vult het lichaam vanzelf de longen met zuurstof. Hoe meer je uitademt, hoe makkelijker en voller je inademt.

Proberen? Ga zitten of liggen en adem in. Bij je uitademing ga je de navel intrekken, de ribben laten zakken en de taille smal maken. Kortom; je perst de lucht uit je longen. Let op: Tot er niks meer uitkomt! Doe dit een aantal keer en observeer wat het doet met je inademing. Kun je voller en dieper inademen? Voel je een last van je schouders vallen of voel je je helderder in je hoofd? Gebruik deze techniek zodra je merkt dat je ademhaling oppervlakkig wordt of als je eind van de dag een energieboost nodig hebt.

Zelf gebruik ik deze techniek, naast mijn sessies, in situaties van stress en drukte. Dan merk ik dat ik toch weer oppervlakkig en hoog ga ademen waardoor ik spanning in mijn schouders en nek opbouw en zelfs hoofdpijn krijg. Tegenwoordig ben ik er redelijk snel bij. Het helpt vooral ook om mijn hoofd helder te maken en me te voorzien van energie. Als er iets is dat een positieve verandering teweeg heeft gebracht in mijn leven buiten de sessies is het de Pilates manier van ademhalen.

Er zijn van cliënten veel vragen over de ademhaling. Ik zal hier dan ook in latere blogs op terugkomen. Heb je vragen? Hieronder kun je ze stellen en ik zal mijn best doen ze zo duidelijk mogelijk te beantwoorden.

De volgende blog zal gaan over; FLOW, het vijfde Pilates principe.

amber

2018-06-12T18:54:27+00:007 juni 2016|Pilates Lifestyle|